Arama Motoru Optimizasyonu (Search Engine Optimization: SEO), sektörümüzde en yanlış lanse edilen ve kafa karışıklığına neden olan web hizmetidir. Arama Motoru Optimizasyonu kelimeleri, günümüzde ne yazık ki kolay para kazanmak isteyenlerin ellerinde sihirli bir değnek varmış gibi pazarladıkları, arama motorlarında düzgün sıralamalar elde etmek isteyen web sitesi sahiplerini dolandırdıkları bir araç haline dönüşmüştür.
Bilinmesi Gerekenler
Arama Motoru Optimizasyonu ile ilgili kafa karışıklığını önlemek için bazı konuların çok iyi anlaşılması gerektiğini düşünüyoruz. Sorumluluk sahibi bir firma olarak bunları maddeler halinde anlatmaya çalıştık;
1 Somut bilgiye dayanmayan bir hizmettir
Arama motorları (ki tartışmasız en yoğun kullanılanı Google'dır, bu nedenle bundan sonra arama motoru yerine Google diyelim) herhangi bir arama yapıldığında sonuçları hangi sıralama ile göstereceğini belirlemek konusunda son derece gelişmiş algoritmalar kullanır. Google bu algoritmaları sürekli olarak geliştirir, değişiklikler yapar.
Konuyla ilgili can alıcı nokta şudur ki, sözünü ettiğimiz bu algoritmaların tam olarak nasıl çalıştığını Google'ın mühendisleri dışında kimse bilmemektedir. Bu nedenle de arama motoru optimizasyonu adı verilen hizmetin bilgiye değil, daha çok deneme - yanılma metodu ile edinilen tecrübelere dayandığı söylenebilir. Google, algoritmalarında değişiklik yaptığı zaman edinilen bu tecrübeler de işe yaramaz hale gelmekte ve arama motoru optimizasyonu ile uğraşanlar için, yeni bir deneme - yanılma dönemi başlamaktadır.
Her ne kadar birçok konuda deneme - yanılma işe yarar bir yöntem olsa da, arama motoru optimizasyonu söz konusu olduğunda işin yanılma kısmı çok tehlikeli olabilmektedir.
Konuyla ilgili can alıcı nokta şudur ki, sözünü ettiğimiz bu algoritmaların tam olarak nasıl çalıştığını Google'ın mühendisleri dışında kimse bilmemektedir. Bu nedenle de arama motoru optimizasyonu adı verilen hizmetin bilgiye değil, daha çok deneme - yanılma metodu ile edinilen tecrübelere dayandığı söylenebilir. Google, algoritmalarında değişiklik yaptığı zaman edinilen bu tecrübeler de işe yaramaz hale gelmekte ve arama motoru optimizasyonu ile uğraşanlar için, yeni bir deneme - yanılma dönemi başlamaktadır.
Her ne kadar birçok konuda deneme - yanılma işe yarar bir yöntem olsa da, arama motoru optimizasyonu söz konusu olduğunda işin yanılma kısmı çok tehlikeli olabilmektedir.
2 Google kendisini yanıltmaya yönelik girişimlerden hoşlanmaz
Google, dünyadaki en başarılı arama motoru algoritmalarına sahip firma olarak, arama sonuçlarındaki sıralamaları en iyi kendisinin yapabileceğini söylemektedir. Sıralamaları değiştirmeye yönelik çabaları, kendisini aldatmaya yönelik girişimler olarak algılar ve bundan hoşlanmaz. Google'ın bu konuda çok net kırmızı çizgileri vardır ve bu çizgilerin ihlal edilmemesi gerekir.Google'ın algoritmaları arasında, görevi bu girişimleri tespit etmek olanlar da bulunur. Arama Motoru Optimizasyonu adı altında web sitesine anahtar kelimeler yığmak (keyword stuffing), ziyaretçinin değil ama sadece Google'ın robotunun göreceği gizli yazılar yerleştirmek (beyaz zemin üzerine beyaz yazı yazmak gibi), gizli linkler vermek, siteye ziyaretçi çekme amaçlı harici geçiş sayfaları (doorway pages) hazırlamak, arama motoru robotlarına ziyaretçilerin gördüğünden farklı bir sayfa göstermek (cloaking) ve benzeri ucuz arama motoru optimizasyonu numaralarını Google er ya da geç yakalar. Yakaladığında da söz konusu web sitesini sıralamalarda diplere indirmek ve hatta indeksinden tamamen çıkarmak gibi yaptırımlar uygular.
3 İşe yarayan ucuz taktikler eskilerde kalmıştır
Bir zamanlar, Google'ın kullandığı algoritmalar henüz bugünkü olgunluğuna kavuşmamış iken, özellikle PageRank algoritması suistimal edilmeye çok açık haldeydi. Bir web sitesini Google'da baş sıralara yerleştirmek için, diğer bir çok web sitesinden hedeflenen anahtar kelimeler ile link almak yeterli oluyordu. Bu link alma işi için de web dizinleri kullanılıyor, hatta birçok web dizini linkleri ufak ücretler karşılığında satarak para kazanıyordu.Sözünü ettiğimiz o yıllar, George W. Bush'un Amerikan başkanı olduğu yıllardı. Google'ın algoritmasındaki bu açığı bilen ve internet forumları üzerinden organize olan bir grup webmaster, ingilizcede "hata" anlamına gelen "failure" kelimesi ile link verdiği için, Google'da "failure" anahtar kelimesi ile arama yapıldığında başkanın Beyaz Saray'daki özgeçmişi arama sonuçlarında birinci sırada çıkıyordu.
Elbette Google algoritmalarını geliştirerek bu açığı kapattı, sonraki senelerde de link satan web dizinlerinin peşine düşerek sıralamalarını diplere indirdi.
Gerçek Arama Motoru Optimizasyonu Nedir?
Arama Motoru Optimizasyonu için, öncelikle arama motoru dostu ve "kaliteli" bir web sitesi yaratmak gerekir. Kaliteli web sitesi, zengin ve tamamı ile özgün içeriğin, arama motorlarında verim sağlayacak teknik kodlamalar ile, arama motorlarını yanıltma çabalarına girişmeden samimi bir biçimde sunulduğu ve periyodik güncellemeler ile site içeriğinin güncel tutulduğu web sitesidir. Kimsenin elinde, yukarıdaki tanımlara uymayan bir web sitesini Google'da kalıcı olarak verimli bir sıralamaya oturtacak sihirli bir değnek yoktur. Lütfen zor kazandığınız paranızı Arama Motoru Optimizasyonu yaptığını söyleyerek size vaatlerde bulunan dolandırıcılara kaptırmayınız.
Bizimle iletişime geçmeniz halinde, sizin de kaliteli ve verimli bir web siteniz olması için yardımcı olmaktan mutluluk duyarız.